Modré zóny aneb parkování v nerovnováze

Problémy s městským parkováním má nejen Praha, ale i jiná větší města, která si zřídila zóny placeného stání. Ty začaly postupně ve městech vznikat od roku 1996.

· ZÓNY PLACENÉHO STÁNÍ
Systém placených stání vznikal postupně, a to proto, že bylo potřeba omezovat parkování především v centrech měst. Pokud se chcete vyhnout pokutám za nedovolené parkování, či rovnou odtahu vašeho auta, raději za parkování zaplaťte.

Placená stání mají především vyřešit potíže s nedostatkem parkovacích mít. Řeší se většinou zónami, zákazy nebo jiným, dosti složitým řešením. Hlavním cílem parkovacích zón by mělo být eliminování nelegálního parkování i řešení situace ve vytížených lokalitách.

· ORANŽOVÁ A ZELENÁ ZÓNA
Takto barevně označené zóny jsou ve většině případů pro krátkodobé parkování návštěvníků města. Řidiči po zaparkování svého vozu prostřednictvím parkovacího automatu zaplatí za dobu, po kterou na místě parkují. Oranžová zóna je pro stání na dvě hodiny, zelená zóna pro parkování na šest hodin.

· MODRÁ ZÓNA
Modré zóny jsou vyznačeny na silniční komunikaci modrým pruhem. Tyto zóny jsou určeny pro ty, kteří v dané části města bydlí. Pokud si zaplatí parkování, dostanou dlouhodobou parkovací kartu, díky níž mohou beztrestně na modrých zónách parkovat. Zde mohou parkování uplatnit jen ti, kteří obdrželi placené parkovací oprávnění. To obdrží pouze provozovatelé vozidla, kteří mají v dané oblasti trvalý pobyt, nebo zde vlastní nějakou nemovitost. Ostatní motoristé mohou v modré zóně parkovat pouze tři hodiny, a to jedině, pokud za parkování zaplatí přes virtuální parkovací hodiny.

· DOBRÉ ŘEŠENÍ NEBO JEN DOBRÝ BYZNYS?
K řešení situace parkování ve městě však modré zóny často nepomohly. Například v hlavním městě je regulace parkování podle území městských částí nastavená od základu špatně, takže zde bezproblémové parkování vůbec neexistuje… Parkování zde se stalo spíše nemožným. Jen pro někoho se z toho stal docela dobrý byznys.